با عاشقانه های نماوا به استقبال پاییز بروید ـ قسمت اول
میشنوید؟ بوی پاییز است. زودتر ازآنچه فکر میکردیم آمد. باد خنکی که جای گرمای طاقتفرسای تابستان را گرفته، آفتاب بیرمق و روزهای کوتاه شده، خبر از آمدن پاییز میدهند. پاییز؛ فصل عاشقانهها. فصل قدم زدن زیر باران، مست جادوی رنگها شدن، ذوق کردن از خشخش برگها زیر قدمها، فصل دوتاییها. دوتایی در کافه نشستن، قهوه نوشیدن و گپ زدن، دوتایی با یک چتر، زیر باران خندیدن، دوتایی سینما رفتن، دوتایی در ترافیک عصرگاهی ماندن، فصل عاشق شدن، عاشقی را زیستن، فصل یادآوری عاشقانهها.
بیایید تابستان را با دعای خیر بدرقه کنیم، شاید پاییز خیر برایمان ارمغان آورد. بیایید پاییز را عاشقانه شروع کنیم که شاید زمستان و بهار و تابستانمان هم عاشقانه باشد. بیایید با عاشقانههای سینمای ایران عاشق شویم مبادا عاشقی یادمان برود:
۱- ماهیها عاشق میشوند- علی رفیعیاستاد علی رفیعی، بیشتر به خاطر فعالیت طولانی و درخشانش در تئاتر شناخته میشود. علی رفیعی در اولین فیلم سینمایی خود، «ماهیها عاشق میشوند»، با کوله باری از تجربه دستاول تئاتر، دانش تجربی و حرفهای و داستانی مسحورکننده با تصاویری جذاب و خیرهکننده، مخاطبان سینما را با عاشقانهای متفاوت همراه کرد. «ماهیها عاشق میشوند» روایت مردی با بازی رضا کیانیان است که برای تعیین تکلیف املاک پدریاش به ایران و زادگاهش در شمال بازمیگردد و مهمان زنی میشود که درگذشتههای دور عاشقش بوده است. رفیعی در «ماهیها عاشق میشوند» تجربهای جدید از بازی بارنگ و تصویر به نمایش میگذارد و نمایش صمیمی و عاشقانه را به سادهترین و درعینحال زیباترین شکل ممکن تصویر میکند. رضا کیانیان، رویا نونهالی، گل شیفته فراهانی، مائده طهماسبی، فرهاد آییش و مهدی پاکدل بازیگران اصلی این فیلم هستند. در پشت دوربین هم واروژ کریم مسیحی تدوین فیلم را بر عهده دارد و تصاویر زیبا و سحرآمیزی که میبینید از دوربین محمود کلاری گذشتهاند.۲- ایتالیا ایتالیا- کاوه صباغ زادهیکی از شاخصترین و متفاوتترین فیلمهای چند سال اخیر، بیشک، «ایتالیا ایتالیا»، اولین تجربه فیلمسازی کاوه صباغ زاده است. روایت عاشقانهای در هیاهوی آشنایی، ازدواج، روزهای ملالانگیز و تکراری شده یک زوج که به زبانی کمدی و فانتزی روایت میشود، «ایتالیا ایتالیا» را به یکی از بهترین عاشقانههای سینمای ایران تبدیل کرده است. «ایتالیا ایتالیا» هم ازلحاظ پرداخت یک درام مدرن است و هم ازلحاظ محتوا و داستانش به یک عاشقانه مدرن نزدیک است. بازی خوب سارا بهرامی در این فیلم هم چشمگیر است. بازی وی که نامزد دریافت سیمرغ بلورین در جشنواره فجر بود، بهجرئت از بازی وی در «دارکوب» که برایش این جایزه را به ارمغان آورد بهتر و قابلباورتر بود. حامد کمیلی در نقش مقابل بهرامی هم خوب میدرخشد؛ اما چیزی که «ایتالیا ایتالیا» را شبیه معجزهای از سینمای عاشقانه دهه پنجاه و شصت ایتالیا کرده است، سادگی در پرداخت و روایتی تازه و سرحال است.
۳- چند مترمکعب عشق- جمشید محمودیبعد از درام عاشقانه زیبای «رفتن»، برادران محمودی به سراغ یک قصه عاشقانه دیگر میروند. این بار جمشید محمودی روی صندلی کارگردانی مینشیند و نوید محمودی در مقام تهیهکننده ظاهر میشود؛ اما نتیجه به همان اندازه اعجابانگیز است. «چند مترمکعب عشق» روایت عاشقانهای است که در کارگاهی دورافتاده در حوالی تهران میان پسری ایرانی و دختری افغان شکل میگیرد. محمودی در پرداخت عاشقانهاش، جزئیات ظریفی در روایتش تنیده است که آن را مانند یک عشق اسطورهای دیدنی و زیبا مینماید و پایان تراژیک این قصه درجایی که شروعش بوده بر این خاصیت اسطورهای میافزاید و سکانس پایانی «چند مترمکعب عشق» یکی از عاشقانهترین و زیباترین سکانسهای سینمای چند سال اخیر ایران است. در میان داستان عاشقانه صابر و مرونا، مهاجرت اجباری افغانها وزندگی سختشان در ایران در کنار فقر و تهیدستی که کارگران ایرانی با آن درگیرند به نمایش درمیآید تا «چند مترمکعب عشق» را بیشتر باورپذیر کند و مخاطب را بیشتر درگیر کند. ساعد سهیلی نقش اول مرد را در این فیلم به زیبایی بازی کرده است و نادر فلاح، علیرضا استادی و مسعود میر طاهری از دیگر بازیگران این فیلم هستند. همچنین حسیبا ابراهیمی در نقش مرونا، بسیار تأثیرگذار ظاهرشده است.۴- ماجرای نیمروز- محمدحسین مهدویانمحمدحسین مهدویان دیگر رسماً تبدیل به چهرهای مستعد در میان فیلمسازان نسل جوان شده است. بعد از «ایستاده در غبار» که تجربهای متفاوت و مستند گونه بود که توانست هم رضایت مخاطبان را جلب کند و هم تحسین منتقدان را برانگیزد، مهدویان برای دومین فیلم بلندش به سراغ روزهای ملتهب اول انقلاب و دوران قدرت گیری سازمان مجاهدین خلق رفت. مهدویان در «ماجرای نیمروز»، در میان تبوتاب مبارزات سیاسی و جنگ مسلحانهای که در کشور جریان داشت، عشقی را به نمایش میگذارد که فرصت شکوفایی پیدا نمیکند و بهمانند همه قربانیان باورهای افراطی ایدئولوژیک به مسلخ میرود. «ماجرای نیمروز» بااینکه تمرکز اصلی قصهاش را روی تعقیب و گریز و نقشههای نیروهای اطلاعاتی برای دستگیری سران مجاهد خلق گذاشته است، اما داستان عاشقانهاش هم جذاب و دیدنی از آب درآمده است. مهدویان در «لاتاری» که آخرین ساخته وی است، جسورانهتر و مستقیمتر به سراغ عشق میرود و داستانی عاشقانه از نرسیدنها و انتقامها میگوید و از دلی میگوید که در فراق یار هیچگاه آرام نمیگیرد. مهدویان با «لاتاری» و «ماجرای نیمروز» نشان میدهد که میتواند یک عاشقانه ساز جدید و حرفهای در سینمای ایران باشد.۵- شب یلدا- کیومرث پوراحمدچه عاشقانهای است، «شب یلدا» ساخته کیومرث پوراحمد؛ همیشه تازه، همیشه دلربا و همیشه جذاب. «شب یلدا» عاشقانهای است برای تمام فصول. این فیلم که بهجرئت یکی از بهترین فیلمهای کارنامه فیلمسازی پوراحمد است، روایت حامد با بازی محمدرضا فروتن است که در فراق همسر و دخترش خود را در خانه حبس میکند، پردهها را میکشد و آخرین نفسهای عاشقانهاش را که به شماره افتاده را سوگواری میکند. «شب یلدا» ازآنجهت عاشقانهای خاص در نظر گرفته میشود که یکسر آن در تمام فیلم غائب است و حامد بهتنهایی سعی میکند عشقی را که تا این حد عزیز میپنداشته را در ذهن و قلبش زنده نگه دارد. «شب یلدا» فیلمی تک لوکیشینی و تک کاراکتر است که بههیچوجه از ریتم نمیافتد و بیننده را تا آخرین ثانیهها همراه خود میبرد. الهام چرخنده، در نقش همسر حامد، حضور کوتاهی در فیلم دارد و این تک کاراکتر بودن فیلم به فروتن فرصت میدهد یکی از بهترین بازیهایش تا به امروز را به نمایش بگذارد.
کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریهها، وبلاگها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.