اخبار کسب و کار

رشد ۷۹ میلیارد دلاری اکتیویژن و الکترونیک آرتز در پی سال‌ها فروش آیتم

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

موسسه‌ی آماری DFC Intelligence گزارشی بلند و بالا از جریان‌های تازه‌ی صنعت بازی منتشر کرده است؛ گزارشی که می‌گوید بازی‌های آنلاین بلند مدت یا به اصطلاح Games-as-a-service به بخش بزرگ و مهمی از تجارت شرکت‌های بازی‌سازی تبدیل شده‌اند؛ طوری که می‌توان این بازی‌ها را مهم‌ترین عامل رشد بسیار زیاد شرکت‌های الکترونیک آرتز، اکتیویژن و بلیزارد دانست.

گزارش منتشر شده، بازی‌ها را به دو دسته تقسیم می‌کند: بازی‌هایی که پول می‌دهید و آن‌ها را تهیه می‌کنید و بازی‌های آنلاین بلند مدت. دسته‌ی اول، همان دسته‌ی معمولی است که دهه‌هاست می‌شناسیم؛ یعنی یک استودیوی بازی‌سازی و یک تهیه کننده محصولی را تهیه می‌کنند، بسته‌ی کاملی می‌سازند و آن را برای یک قیمت مشخص می‌فروشند. از طرف دیگر، بازی‌های Games-as-a-service با دیدگاهی بلند مدت ساخته می‌شوند؛ طوری که تمرکز آن‌ها روی آپدیت‌های مرتب محتوای بازی و عرضه‌ی بسته‌های الحاقی است. بیشترین میزان رشد درآمد اکتیویژن و الکترونیک آرتز، مربوط به این دسته از بازی‌های آن‌ها بوده است.

تحلیل‌گران می‌گویند که الکترونیک آرتز ارزش بازار خود را به میزان بسیار زیادی افزایش داده است و تمام این رشد هم به خاطر استفاده از مدل تجاری بازی‌های Games-as-a-service است. ارزش الکترونیک آرتز در سال ۲۰۱۲ برابر با ۴ میلیارد دلار بوده، در حالی که امروز به ۳۳ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است. از طرف دیگر شرکت بازی‌سازی اکتیویژن بلیزارد هم رشدی بسیار بزرگ داشته؛ طوری که این شرکت ارزش خود را که در سال ۲۰۱۲ برابر با ۱۰ میلیارد دلار بوده، به بیش از ۶۰ میلیارد دلار رسانده است.

این آمار و ارقام زمانی بسیار مهم می‌شوند که به تعداد بازی‌هایی که برای مثال الکترونیک آرتز برای سال مالی ۲۰۱۹ خود در نظر گرفته، نگاهی بیاندازیم. گزارش منتشر شده می‌گوید که الکترونیک آرتز فقط ۷ بازی جدید برای عرضه در سال مالی ۲۰۱۹ در نظر دارد. از این ۷ بازی، چهار عدد بازی‌های سالانه‌ی این شرکت یعنی FIFA و Madden و NHL و NBA هستند. سه بازی باقی هم Battlefield V و Anthem و Sea of Solitude هستند که از بین این بازی‌ها هم دو عدد آن‌ها قرار است تبدیل به بازی‌های Games-as-a-service شوند.

الکترونیک آرتز آن‌قدر به بازی‌های گذشته‌ی خود و درآمدزایی از آن‌ها مطمئن است، که فقط هفت بازی جدید عرضه خواهد کرد.

در حال حاضر الکترونیک آرتز ۱۲ پلتفرم مختلف دارد که از آن‌ها برای اساس سیستم تجاری Games-as-a-service خود استفاده می‌کند:

  • Origin Access
  • EA Origin
  • Pogo
  • The Sims 4
  • Star Wars: The Old Republic
  • Star Wars: Battlefront
  • Battlefield Premium Pass
  • Madden Ultimate Team
  • UFC Ultimate Team
  • Hockey Ultimate Team
  • FIFA Ultimate Team
  • FIFA Online

موضوعی دیگری هم باید به آن اشاره کرد، تبدیل شدن سهم بزرگی از فروش بازی‌ها به نسخه‌های دیجیتالی است. الکترونیک آرتز در سال مالی ۲۰۱۸ خود شاهد افزایش ۳۱ درصدی درآمدهای دیجیتالی خود بوده، در حالی که فروش بازی‌های فیزیکی آن‌ها ۱۷ درصد کاهش پیدا کرده است.

فقط هم الکترونیک آرتز نیست. گزارش منتشر شده از سوی موسسه‌ی آماری DFC هم‌چنین به شرکت اکتیویژن بلیزارد هم اشاره می‌کند. شرکت اکتیویژن هم بازی‌های جدید خود را فقط به چند مجموعه محدود کرده است؛ مجموعه‌هایی مثل Destiny و Call of Duty. البته در این میان برای اینکه اکتیویژن یکی دو بازی هم بیرون داده باشد، بازی‌های Crash Bandicoot و Spyro the Dragon را به صورت بازسازی شده در سال مالی ۲۰۱۸ خود عرضه کرده است.

بازی FIFA 18 Ultimate Team

رشد بیشتر اکتیویژن در مقایسه با الکترونیک آرتز به خاطر سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در دیگر استودیوها است. در سال ۲۰۱۵ بود که اکتیویژن بلیزارد با رقمی نزدیک به ۶ میلیارد دلار شرکت بازی‌سازی King را خرید. شرکت King غول بزرگ پشت بازی‌های موبایل مثل Candy Crush است.

هنوز هم جا برای فعالیت در حوزه‌ی بازی‌های Games-as-a-service و ورود به آن حسابی وجود دارد. گزارش DFC Intelligence می‌گوید که ظرفیت رشد زیادی برای بازی‌های Games-as-a-service وجود دارد و باید منتظر ورود شرکت‌های دیگر هم به آن باشیم.

منبع: GameDaily.biz

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

The post رشد ۷۹ میلیارد دلاری اکتیویژن و الکترونیک آرتز در پی سال‌ها فروش آیتم appeared first on دیجی‌کالا مگ.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا