مشکل لایسنس تیمهای PES از کجاست؟
دیجیکالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزهی تکنولوژی، بازیهای کامپیوتری، فرهنگ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی
امسال PES 2019 عملکرد به مراتب ضعیفتری نسبت به بازیهای سال گذشته داشت. با اینکه بهبود انیمیشنها و رفع برخی مشکلات رایج بازی توانست تحسین منتقدین و طرفداران را به همراه داشته باشد، اما عده زیادی از کمبود محتوای جدید، به خصوص عدم حضور تیمهای شناخته شده، مثل همیشه گله کردند. با این حال جنجال برانگیزترین و مهمترین تغییر بازی امسال به از دست دادن امتیاز رسمی مسابقات لیگ قهرمانان اروپا (UEFA) و واگذار کردن آن به بازی FIFA مربوط میشود. تقریبا بعد از گذشت یک دهه همکاری کونامی و یوفا، قرارداد رسمی این دو به پایان رسید و بعد از مدتها، اولین سال است که این مسابقات را در PES نمیبینیم.
طبیعتا این اتفاق مهم چندان به مذاق طرفداران قدیمی PES خوش نیامد؛ چرا که در این سالهای اخیر مهمترین امتیاز مجموعه PES نسبت به رقیبش، همین لیگ قهرمانان بود که آن را هم از دست داد. با این اتفاق، بازی FIFA در جبهه مقابل توانسته تا بیش از هر زمان دیگری جواز رسمی (لایسنس) تیمها و مسابقات را داشته باشد و از این سمت هم کونامی و PES بیش از هر زمان دیگری از کمبود محتوای رسمی لیگها و تیمهای معروف رنج میبرند. البته گفتنی است که کونامی نظر متفاوتی دارد و ادعا میکند که امسال با اضافه کردن لیگهایی مثل روسیه و ترکیه توانستهاند بیش از پیش جواز رسمی لیگها را داشته باشند.
سوالی که ممکن در این بین برایمان ایجاد شود این است که چرا کونامی دست به کار نمیشود و همانند الکترونیک آرتز جواز رسمی لیگهای معروفی مثل بوندسلیگا و لالیگا را به دست نمیآورد؟ چرا تیمهایی مثل آرسنال، لیورپول، بارسلونا و شالکه به صورت رسمی و با تمام جزییات در PES 2019 حضور دارند، اما خبری از منچستر یونایتد، رئال مادرید و سایر تیمهای آلمانی نیست؟
به منظور یافتن پاسخ این سوالات، به تازگی گیماسپات مصاحبهای با «لِنارت بابزین»، مدیر برند اروپایی PES، داشته است که متن کامل آن را در زیر میخوانیم.
گیماسپات: چرا کونامی امتیاز رسمی تیمهایی مثل آرسنال و لیورپول را در اختیار دارد، ولی بقیه تیمهای لیگ انگلیس در بازی حضور ندارند؟
بابزین: لیگ برتر انگلیس یک قرارداد انحصاری با الکترونیک آرتز امضا کرده است و ما نمیتوانیم این لیگ را بازی در قرار دهیم. اما مثلا لیگ اسکاتلند انحصاری نیست، پس هم ما و هم الکترونیک آرتز میتوانیم آن را داشته باشیم.
لیگ جزیره یک استثنا در قرارداد خود قائل شده است و آن هم این است که ما میتوانیم لیگ انگلستان و تیمهای آن را به صورت غیررسمی در بازی قرار دهیم؛ به عنوان مثال، میتوانیم تیم منچستر یونایتد را با نام Manchester Red در بازیمان قرار دهیم، ولی اجازه نداریم از لباس و اسم رسمی باشگاه استفاده کنیم. با این حال قادر هستیم تا از بازیکنان آنها استفاده کنیم. برای نمونه، «پوگبا» با همین اسم در بازی قرار دارد و دیگر مثل زمان PES 2 نیست که با اسمهای فانتزی و غیرواقعی سر و کار داشته باشید. ما این اجازه را داریم که از اسم و چهره واقعی بازیکنان استفاده کنیم.
چنین امکانی این حق را به ما داده که تمام بازیکنان را به صورت رسمی و واقعی در بازی داشته باشیم. پس با توجه به همه این صحبتها، ما میتوانیم لیگ انگلستان را در بازی قرار دهیم، ولی به صورت غیررسمی. در زمینه جواز رسمی تیمها، ما محدود به دو تیم هستیم. این موضوع ارتباطی به ما ندارد و لیگ جزیره باید این قانون را عوض کند. خود ما دوست داریم تیمهای بیشتری را داشته باشیم، اما قادر به انجام چنین کاری نیستیم. دلیل اصلی هم همین است.
درباره بوندسلیگا هم باید گفت که آنها پای خود را فراتر گذاشتهاند و یک قرارداد تماما انحصاری را با الکترونیک آرتز به تصویب رساندهاند. طوری که حتی نمیتوانیم این لیگ را به صورت غیرواقعی هم داشته باشیم و تنها اجازه داریم از سه تیم استفاده کنیم. ما میتوانیم با تمام باشگاهها همکاری داشته باشیم، اما در بوندسلیگا تنها به سه تیم و در لیگ جزیره به دو تیم محدود هستیم.
با این اوصاف کونامی چه کاری میتواند انجام دهد؟ آیا قرارداد لیگ برتر انگلیس با الکترونیک آرتز باعث شده تا کونامی نتواند امتیاز رسمی بقیه تیمها را به دست بیاورد؟
در حال حاضر، لیگ جزیره مختص به یک بازی نیست و قرارداد تماما انحصاری وجود ندارد. ولی اگر صادقانه بخواهیم بگویم، به شخصه دلیل این کار را متوجه نمیشوم، چرا که لیگ برتر انگلیس بزرگترین لیگ دنیا است. اگر مثلا من به جای باشگاه کریستال پالاس بودم، به عنوان یک باشگاه دوست داشتم تا تیمم در هر دو بازی حضور داشته باشد.
آیا همچین وضعیتی در قبال لالیگا هم صدق میکند؟
دقیقا. لالیگا هم دقیقا همانند لیگ برتر انگلیس است؛ امکان قرار دادن تیمها به صورت رسمی وجود ندارد، اما میتوانیم آنها را با اسمهای فانتزی و غیرواقعی در بازی بگذاریم.
پس لالیگا هم یک قرارداد انحصاری با الکترونیک آرتز به ثبت رسانده و شما هم تنها اجازه دارید تا از تعدادی تیمها به صورت رسمی استفاده کنید؟
بله، همینطور است.
آیا لیگ فرانسه به صورت کامل لایسنس شده است و امتیاز رسمی آن را در اختیار دارید؟
لیگ فرانسه کاملا لایسنس شده. علاوه بر این، ما امتیاز رسمی لیگهای هلند، بلژیک، دانمارک، ترکیه، روسیه، سوئیس و اسکاتلند را هم داریم. درباره لیگ روسیه باید بگویم که ما تنها شرکتی هستیم که حق و حقوق رسمی این لیگ را در اختیار داریم و رقیب ما، فیفا، نمیتواند از آنها استفاده کند. چیزی که قطعا به نفع ما است. همچنین ما لیگ ایتالیا را در بازی داریم و با نام Italian League از آن استفاده کردهایم. با اینکه امکان استفاده از نام رسمی این لیگ یعنی «سری آ» وجود ندارد، اما همه تیمهای آن به جز یوونتوس به صورت کامل و رسمی در بازی حضور دارند.
پس یوونتوس هم در انحصار الکترونیک آرتز قرار دارد؟
این تیم در بازی قرار دارد، اما با یک اسم فانتزی و غیرواقعی شناخته میشود.
دقیقا مشابه چیزی که سال گذشته برای رئال مادرید اتفاق افتاد. درسته؟
بله، همینطور است. امسال هم رونالدو در بازی قرار دارد، اما برای یک تیم غیرواقعی توپ میزند.
پس لایسنس اسم رسمی لیگ ایتالیا با امتیاز رسمی تیمهای درون آن جدا از یکدیگر هستند؟
بله، البته این مورد به خود لیگ بستگی دارد. به عنوان مثال، لیگ اسکاتلند یک لیگ متمرکز است؛ بنابراین اگر ما با آنها صحبت کنیم و قرارداد ببندیم، امتیاز رسمی تمام تیمهای آن را به دست میآوریم. درباره سری آ کمی موضوع فرق میکند. در این لیگ یک اسپانسر جداگانه برای نام آن وجود دارد و به همین دلیل هم است که به صورت Serie A TIM نوشته میشود. واضح است که اگر بخواهید از نام اصلی این لیگ استفاده کنید، باید مقداری پول هم به این شرکت اسپانسر بدهید. به همین خاطر باید مشخص کنیم که آیا چنین امتیازی ارزش پرداخت پول را دارد یا خیر.
لیگهای دسته پایین چه طور؟
ما همیشه به دنبال اضافه کردن لیگهای جدید هستیم؛ حال این لیگ میخواهد لیگ دسته پایین انگلستان یا هر جای دیگری باشد. ما همیشه گزینههای در دسترس را زیر نظر میگیریم و در نهایت تصمیم میگیریم که چه کاری انجام دهیم.
وقتی میبینید الکترونیک آرتز با تیمهای مشهوری مثل یوونتوس و رئال مادرید قرارداد میبندد، چه احساسی دارید؟
مشخصا این موضوع آزاردهنده و اعصاب خرد کن است. بر فرض اگر ما لیگ برتر انگلستان یا بوندسلیگا را در بازی داشتیم، وضعیت بازار به شدت تغییر میکرد، – این را میگویم چون در کونامی کار میکنم – چرا که در نهایت بازی ما هم از نظر بصری و هم از نظر گیمپلی با اختلاف بهترین بازی فوتبال بازار است.
با اینکه این موضوع اعصاب خرد کن است، اما اینطور نیست که بیایم با لیگها قرارداد امضا کنیم تا نام آنها را در بازی یا سایت خود قرار دهیم. در واقع توجه ما به جزییات و ساخت چهره بازیکنان معطوف است. در بازی رقیب، اگر به این تیمها – حتی تیمهای آلمانی – نگاه کنید متوجه میشوید که بازیکنان و چهره آنها حتی از سطح معمولی هم پایینتر است. اینجا دقیقا جایی است که ما نسبت به رقیب خود بهتر عمل میکنیم. تیم ما در ژاپن کار خارقالعاده و بینظیری را در زمینه ریزترین جزییات و چهره بازیکنان انجام داده و این چیزی است که ما را متفاوت میسازد.
چه اتفاقی برای امتیاز رسمی لیگ قهرمانان افتاد؟ آیا قراردادتان به پایان رسید یا اینکه کونامی و یوفا تصمیم گرفتند این شراکت را به پایان برسانند؟
برای سالیان سال – فکر میکنم نزدیک به یک دهه – لیگ قهرمانان اروپا را در بازی داشتیم، اما هر سال باید تصمیم بگیرید که آیا فلان امتیاز رسمی ارزش دارد یا خیر. نمیخواهم به لیگ قهرمانان اروپا بیاحترامی کنم – بدون شک بزرگترین و بهترین رقابت فوتبالی آنها هستند – اما در نهایت باید بررسی کنید که این امتیاز دقیقا چه منعتی برایتان داشته و ما هم فهمیدیم که راه ما از یکدیگر جدا شده است. چیزی که میخواهم بگویم این است که از دست دادن این مسابقات لزوما به معنی از دست دادن تیمها و باشگاهها نیست. خیلی از مردم بعد از شنیدن این خبر فکر کردند که چنین اتفاقی میافتد.
در رابطه با لیگ قهرمانان باید بگویم که ما هنوز با یوفا در ارتباط هستیم تا فرصتها و موقعیتهای موجود را بررسی کنیم. اما بعد از اعلام این خبر، یکی از دوستان من فکر میکرد چون بارسلونا در این رقابت حضور دارد، پس ما آنها را هم از دست دادیم. اما این واقعیت ندارد. با این اتفاق تیمهای حاضر در لیگ قهرمانان را از دست نخواهیم داد و فقط تصمیم گرفتیم که فعلا قرارداد خود را تمدید نکنیم. در عین حال تمرکز خود را روی اضافه کردن لیگهای محلی و عقد قراردادهای انحصاری با آنها گذاشتیم؛ مثل لیگ روسیه.
با اینکه ما امتیاز این مسابقات را از دست دادیم، اما همچنان میتوانید چیزی مشابه آن را در بازی تجربه کنید. شاید مقداری متفاوت به نظر برسند، اما هنوز میتوانید با تیمهای اروپایی در کنار یکدیگر رقابت کنید.
آیا محدودیتی برای طراحی و ساخت تیمهای فانتزی وجود دارد؟ چون بعضی مواقع نسبت به نمونه واقعی خود بسیار متفاوت هستند.
نمیتوان همه تیمها را دقیقا مشابه نمونه واقعی ساخت، اما میشود چیزی شبیه به آنها را با رنگهای یکسان طراحی کرد. البته محدودیتهایی هم وجود دارد. برای مثال، اگر تغییری در لباس منچستر یونایند اعمال کنیم، دقیقا مشابه نمونه واقعی خود میشود. بنابراین باید کمی تفاوت داشته باشند.
The post مشکل لایسنس تیمهای PES از کجاست؟ appeared first on دیجیکالا مگ.