دومین شب از پنجمین دوره فستیوال موسیقی آیینه دار برگزار شد/ از موسیقی شهری گیلان تا نغمههای عرفانی گلستان
رسانه نوا – دومین شب از پنجمین دوره فستیوال موسیقی «آینهدار» در دو سانس با اجراهای مختلفی از دو استان گلستان و گیلان برگزار شد.
به گزارش رسانه نوا، تالار رودکی روز شنبه ۱۰ آذرماه را با اجرای موسیقی کلاسیک و شهری رشت آغاز کرد. آنسامبل «ما» با حضور سه خواننده روی صحنه رفت و سابقه درخشان موسیقی ارکسترال با لحن و طعم گیلکی را به رخ کشید. آنسامبل «ما» بخشی از رپرتوآر ترانههای احمد عاشورپور همچنین ترانه «نوشو» را با یادی از فهیمه اکبر، موسیقیدان برجسته رشت اجرا کردند.
پس از آن سیدمحمد میرغفاری از لشتنشا چاوشی خوانی کرد و بعد کرنینوازی منطقه آستانه اجرا شد. اکبر سهرابی پور، ابراهیم سهرابی، محمد عبداللهی، حسین ثابتی و حسن مهدی دخت کرنِیهایی را به روی صحنه آوردند تا بخشی از موسیقی منطقه آستانه اشرفیه را به نمایش بگذارند. این برای دومین بار بود که آنها در این فستیوال روی صحنه میرفتند. اجرای آنها در روز افتتاحیه هم مورد توجه قرار گرفته بود.
اجرای پایانی سانس اول به علی اوسط کشتپرور اختصاص داشت که به تنهایی روی صحنه آد و آیین «تشتزنی و آواز» را اجرا کرد. او اجرایش را با قطعهای از ناصر مسعودی، مشهور به بلبل گیلان آغاز کرد. کشتپرور ترانههایی با سابقه ۶۰ ساله را اجرا کرد و از تماشاگران خواست با او در برخی از اجراها همکاری کنند.
علی مغازههای طی سخان کوتاهی در سانس اول روز دو فستیوال آینهدار با اشاره به قدمت موسیقی علمی در رشت گفت : موسیقی علمی همزمان با تهران در گیلان و تولیدات آن بر پایه زبان و فرهنگ همان منطقه شکل میگیرد. همچنین افراد برجستهای در طول ۱۰۰ سال در این موسیقی ظاهر می شوند و خودنمایی میکنند و از طرفی بسیاری نیز ناشناخته میمانند. سابقه موسیقی علمی در گیلان به روابط فرهنگی و رفت آمد ایران و شوروی بر می گردد. حتی در رشت سالنی تاسیس می شود که علی نقی وزیری و روح الله خالقی در مراسم افتتاح آن حاضر می شوند. در این بین آهنگسازان برجسته مثل جهانگیر سرتیپپور و خوانندگانی مثل احمد عاشورپور معرفی شدند و برخی دیگر مثل علی اکبرپور ناشناخته ماندند. همچنین خوانندگان خوبی از جمله فهیمه اکبر که ما از وجود او بیخبر بودیم نیز شکل می گیرند.
سانس دوم در روز دوم که ساعت ۲۱ آغاز شد به موسیقی منطقه گلستان و علیآباد کتول اختصاص داشت و گزیدهای جذاب از موسیقی کهن این منطقه را به نمایش گذاشت.
در آغاز احمد نظری دِتار نواز و بیدخوان علی آباد با لباس خاص این منطقه به تنهایی روی صحنه آمد و اشعاری با مضامین مذهبی را به سبک بیدخوانی اجرا گرد.
علی مغازهای هم درباره بیدخوانی اینگونه توضیح داد: بید از بیت استخراج شده و در واقع بیدخوانی همان بیتخوانی است. علی اکبر اصلانی کتولی و درویشعلی خسروی بیدخوانان علی آباد اهل پیچک محله هستند و در واقع ویترین برجسته موسیقی کتول محسوب میشوند.
نعمت اصلانی کتولی نوازنده نی، خسروی و علی اکبر اصلانی را در دو بخش مجزا همراهی کرد.
مغازهای در ادامه اعلام کرد که شاه خانم دنکو بانوی ۹۰ ساله لالایی خوان از علیآباد کتول به دلیل فوت یکی از اقوام نزدیکش به تران نیامده و برنامه او که قرار بود با شمشاد نوازی احمد نظری برگزار شود به شکل اجرای سلو نظری برگزار شد. نظری این ساز را هم استادانه نواخت.
بیدخوانی موسی ملکحسینی، از هنرمندان شاخ کتولی هم با دِتار احمد نظری اجرا شد و دومین شب از پنجمین دوره از فستیوال آینهدار با سرنا نوازی هوشنگ مرادیان و دهل نوازی اصغر عاشقی از منطقه کردکوی در تالار رودکی به پایان رسید.
پنجمین فستیوال موسیقی آینهدار که با دبیری علی مغازهای و ریاست احسان رسولاف در حال برگزاری است، دو روز دیگر هم ( یکشنبه یازدهم و دوشنبه دوازدهم آذر در دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۱) در تالار رودکی میزبان موسیقی شمال ایران (دامنه شمالی البزر)؛ گیلان، مازندران و گلستان است.
اختتامیه این رویداد نیز روز سه شنبه سیزدهم آذر ساعت ۲۱ در تالار وحدت برگزار میشود.
نوشته دومین شب از پنجمین دوره فستیوال موسیقی آیینه دار برگزار شد/ از موسیقی شهری گیلان تا نغمههای عرفانی گلستان اولین بار در رسانه نوا. پدیدار شد.