اخبار کسب و کار

حاشیه های سینمای ایران در هفته ای که گذشت – هفته چهارم اردیبهشت

انگار قرنطینه و ترس از بیرون رفتن کم بود، زلزله هم به ماجرا اضافه‌شده است. دیگر مانده‌ایم دستمان را بشوییم یا زیر میز پناه بگیریم. در این اوضاع‌واحوال، حاشیه‌های سینمایی هم پررنگ‌تر از همیشه است.
با آرام تر شدن اوضاع بیشتر پروژه‌های سینمایی به تولید بازگشته‌اند. اما همچنان خبری از بازگشایی سینماها نیست و احتمالاً باید تا عید فطر منتظر ماند تا وضعیت اکران جدید مشخص شود. اکران آنلاین، سینما ماشین و شبکه نمایش خانگی جایگزین‌های فعلی هستند که در یادداشت این هفته سری به آخرین اخبارشان می‌زنیم.

از حاشیه تا متن سینمای ایران – هفته سوم اردیبهشت

اکران آنلاین، فرصت‌ها و تهدیدها

بعد از اکران آنلاین خروج ، فیلم طلا آخرین ساخته پرویز شهبازی دومین فیلمی است که از پلتفرم VOD، اکران می‌شود. همچنان بحث قاچاق در میان است و خیلی‌ها هم معتقد هستند که اکران آنلاین خطر مهمی برای سینمای ایران است. اما حقیقت این است که شبکه‌های VOD، در خارج از کشور مدتی است که حیاتی مستقل از جریان اکران دارند. حیاتی که هم با استقبال روبرو شده است و هم به تولیدات مهمی منجر شده است. سینما هم در ممالک فرنگی با اکران آنلاین به خطر نیفتاده است.
در حال حاضر، باوجوداینکه بسیاری از صاحبان فیلم‌ها منتظر فرصتی برای اکران هستند، صف انتظار دائم طولانی‌تر می‌شود. از آن‌سو اما خبر از اکران آنلاین برخی فیلم‌های دیگر می‌رسد. «تومان» ساخته تحسین‌شده مرتضی فرش‌باف در جشنواره سی و هشتم، جدیدترین فیلمی است که قرار است به‌زودی اکران آنلاین را تجربه کند.
«مهمانخانه ماه نو» ساخته تاکفومی تسوتسویی، محصول مشترک سینمای ایران و ژاپن و «هفت و نیم» ساخته برادران محمودی از دیگر فیلم‌هایی هستند که پروانه نمایش آنلاین گرفته‌اند.
در این میان، اکران آنلاین، فرصتی مناسب برای فیلم‌های توقیفی است تا بالاخره به نمایش دربیایند. سعید خانی، تهیه‌کننده «ارادتمند، نازنین، بهاره، تینا» هم از تمایل خود برای نمایش فیلمش به‌صورت آنلاین خبر داد. اما «صدسال به این سال‌ها» ساخته سامان مقدم، بیش از بقیه آثار برای به نمایش درآمدن در جریان آنلاین مشتاق است. مرتضی شایسته، تهیه‌کننده این اثر، موضوع فیلم را به‌روز و زنده خوانده است و بازی فاطمه معتمدآریا، پرویز پرستویی و رضا کیانیان را از نقاط قوت فیلم دانسته است. باید دید آیا این جریان کرونا و مصائبش، جایی منجر به خیر می‌شود یا خیر.

سینما تراکتور

سینما ماشین

سینما ماشین، یکی از جایگزین‌هایی است که در روزهای کرونایی دوباره به حیات بازمی‌گردد. بعد از سال‌ها، سینما ماشین یا درایو این، در شیکاگو شروع به فعالیت کرد. در این مورد اما ما جلوتر از آمریکایی‌ها هستیم که از چندی قبل با خروج سینما ماشین را دوباره در ایران به راه انداختیم. بماند که سینما ماشین ما درواقع یک پارکینگ است که امکانات صوتی و تصویری چشم‌گیری ندارد.
اما در کنار سینما ماشین، سینما تراکتور هم به وجود آمده است. در ورامین، با حضور ابراهیم حاتمی کیا، اهالی روستا و کشاورزان به تماشای خروج نشستند. چیزی شبیه تجربه سینمای سه‌بعدی!

از گلشیفته فراهانی تا نوید محمدزاده

گلشیفته فراهانی

هفته گذشته، عرضه فیلم استخراج توسط شبکه نتفلیکس ( که به نظر نمی‌رسد ضربه‌ای به سینمای آمریکا وارد کرده باشد)، گلشیفته فراهانی، ستاره این فیلم را به صدر اخبار سینمای ایران و جهان رساند. بازی گلشیفته در این درام اکشن هالیوودی به‌شدت مورد استقبال منتقدان قرار گرفت و او تبدیل به محبوب‌ترین ستاره سایت IMDB شد.
درحالی‌که یک بازیگر ایرانی سینمای آمریکا را به تسخیر درآورد، نوید محمودی، از درد مهاجران افغان می‌گوید. از حسیبا ابراهیمی می‌گوید که با اولین فیلمش، «چند مترمکعب عشق» کاندید سیمرغ شد، اما به دلیل مشکلات مهاجرتی به افغانستان بازگشت. از فرشته حسینی می‌گوید که حالا یکی از ستاره‌های «قورباغه» ساخته هومن سیدی است، اما همچنان شناسنامه ندارد. یادش به خیر، زمان جشنواره فجر، «مردن در آب مطهر» که اکران شد، یک منتقد به برادران محمودی تاخت و فیلم و کارشان را کنار گذاشت و فقط آن‌ها را مهاجرانی دانست که نمک‌خورده‌اند و نمکدان شکسته‌اند.
از «قورباغه» گفتیم، بد نیست اشاره‌ای هم به نوید محمدزاده دیگر بازیگر این مجموعه کنیم. محمدزاده که بعد از یک سال پرکار با سرخپوست و متری شیش و نیم مدتی از سینما کناره‌گیری کرد و روی اولین حضورش در شبکه نمایش خانگی متمرکز شد، حالا قرار است با «شب، داخلی، دیوار» دوباره به پرده نقره‌ای بازگردد. محمدزاده که با همکاری با جلیلوند در بدون تاریخ، بدون امضا موفقیت کم‌نظیری را تجربه کرد، حالا برای دومین بار با این کارگردان همکاری می‌کند.
این را هم در پرانتز داشته باشید که گویا، امیر جدیدی، بازیگر آخرین ساخته اصغر فرهادی است. همکاری شگفت‌انگیزی خواهد شد، مگر نه؟

جشنواره‌ها فراموش نمی‌شوند

علیرضا رئیسیان

بعدازآنکه مشخص شد جشنواره جهانی فجر با یک سال تعویق برگزار خواهد شد، جشنواره کن هم کنسل شد. البته به نظر می‌رسد که برگزاری جشنواره خیلی هم مهم نباشد. ما که هنوز با حاشیه‌های جشنواره فجر سی و هشتم مشغول هستیم.
علیرضا رئیسیان در برنامه سینما معیار، از حرکت برنامه‌ریزی‌شده برای حذف دو نسل از فیلم‌سازان خبر داد. حرکتی که به گفته او از سال ۸۷ با حذف بیضایی شروع شد و تا جشنواره سی و هشتم ادامه داشت. او با اشاره به نشست جنجالی شهاب حسینی، از تخریب عمدی مسعود کیمیایی و ابراهیم حاتمی کیا در این جشنواره سخن گفت. به نظر می‌رسد آقای رئیسیان که آخرین فیلمش، مردی بدون سایه بود، خود را هم در این دو نسل قرار می‌دهد و احتمالاً عدم استقبال از فیلمش را یک حرکت برنامه‌ریزی‌شده می‌داند.

شبکه نمایش خانگی همچنان پیشتاز

بازیگران سریال آقازاده

موفقیت شبکه نمایش خانگی را نمی‌توان منحصراً به دوران کرونایی نسبت داد. این شبکه مدتی است که جایش را پیش مخاطب بازکرده است. بااین‌حال، روزهایی که سینماها تعطیل هستند و تقریباً همه تفریحات تعطیل‌شده‌اند، فرصت مناسبی بوده است تا شبکه نمایش خانگی آخرین پله را هم طی کند و به مهم‌ترین ابزار ارتباطی مخاطب باهنرهای نمایشی تبدیل شود.
با پایان مجموعه «کرگدن»، خبر می‌رسد که «آقازاده» به کارگردانی بهرنگ توفیقی به‌زودی عرضه‌اش را شروع می‌کند. ستار اورکی موسیقی این مجموعه را ساخته است و امیر آقایی، امین حیایی و نیکی کریمی از بازیگران مجموعه پرستاره «آقازاده» هستند.
فیلم تئاترها هم از دیگر محصولاتی هستند که ممکن است به‌زودی وارد شبکه نمایش خانگی شوند. درحالی‌که ما همچنان در گیر و دار اگر و اماهای ورود تئاترها به شبکه نمایش خانگی هستیم، نمایش «فرانکشتاین» محصول تئاتر ملی لندن طی چند روز، بیش از سه و نیم میلیون بازدید داشته است. َ

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته حاشیه های سینمای ایران در هفته ای که گذشت – هفته چهارم اردیبهشت اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا