اخبار کسب و کار

امیر اثنی عشری: در کشور ما برنامه‌ای برای حمایت از موسیقی ایرانی وجود ندارد

رسانه نوا – امیر اثنی عشری خواننده جوان موسیقی اصیل ایرانی در گفتگو با خبرنگار رسانه نوا ضمن انتقاد از وضعیت برگزاری کنسرت در کشور، از انتشار جدیدترین آلبوم خود تا پایان سال خبر داد.

به گزارش رسانه نوا، امیر اثنی عشری در ابتدا در مورد انتشار جدیدترین اثر خود گفت: “در حال حاضر مشغول ضبط تعدادی از آثار در آواز بیات ترک هستیم که آهنگسازی این آلبوم را کوروش شاهانی برعهده دارد که امیدواریم تا پایان سال جاری منتشر و به بازار موسیقی کشور عرضه شود. این آلبوم از چهار تصنیف و دو بخش سازی و آواز تشکیل شده که کوروش شاهانی به عنوان آهنگساز و نوازنده سنتور، هوشمند عبادی نوازنده نی، محسن دیلم صالحی نوازنده عود و خشایار شاهانی نوازنده تمبک در این اثر حضور دارند. همچنین ممکن است تا قبل از انتشار آلبوم یکی از تصانیف آن را به صورت تک آهنگ در فضای مجازی منتشر کنیم.”

وی ادامه داد: “در این آلبوم علاوه بر یک تصنیف قدیمی، تصنیفی از عارف و دو تصنیف از ساخته­های کوروش شاهانی اجرا شده است. نکته­ی مهم این که فرم تصنیف­های ساخته شده تحت تاثیر فضای موسیقی قاجار قرار دارد؛ به این معنا که در دوران قاجار آهنگساز ملودی خود را مقید به تبعیت کامل از وزن عروضی نمی­کرد و به تبعیت از حرکت ملدی کلمات غیر عروضی را در میان بخش­های عروضی می­افزود که این کار موجب تحرک موسیقایی و در نتیجه روان شدن تصنیف و راحت به خاطر سپردن آن می­شد. اما از سال ۱۳۵۷ به بعد تحت تاثیر کانون چاووش و آثار ساخته شده توسط استادان، گرایشی فراگیر به گذاشتن ملدی بر روی غزل کلاسیک ایجاد شد که آثار شاخص بسیاری نیز در این شیوه توسط استادانی چون محمدرضالطفی، پرویز مشکاتیان، حسین علیزاده و محمدرضا شجریان و … ساخته شد. اما به نظر من در کنار این شیوه ما نیازمند ساخته شدن آثاری در همان فرم موسیقی قاجار هستیم، تا این فرم از تصنیف سازی با تمامی زیبایی­هایش به ورطه فراموشی نیفتد. یکی از مهمترین کارهایی که می­توان در این حوزه انجام داد، زنده کردن نقش تصنیف‌سرا و ترانه‌سرا از طریق گذاشتن کلام بر روی موسیقی است. در این آلبوم این اتفاق در تصنیف «شکن شکن» روی داده است و در تصنیف «بی نشان» نیز در میان ابیاتی از فروغی بسطامی جملات دیگری با وزن غیر عروضی اضافه شده، تا تحرک ملدیک تصنیف حفظ شود. در بخش آوازی نیز تلاش می­شود با توجه به همین بافت و فضا، ساز و آوازهایی ارائه شود.”

امیر اثنی عشری همچنین ضمن انتقاد از وضعیت برگزاری کنسرت در کشور اظهار داشت: “به نظر من با توجه به شرایط فعلی که مشکلات اقتصادی گریبان گیر مردم و هنرمندان است، ضروری است تغییری در روند برگزاری کنسرت­ها رخ دهد. به این معنا که بخش زیادی از هزینه هایی که هنرمندان متحمل می شوند، شامل مواردی چون اجاره سالن، پرداخت هزینه­ های مرتبط با صدا برداری و سیستم صوتی، تبلیغات و … است. به نظر می­رسد با توجه به شرایط بد اقتصادی و افزایش هزینه­ها، شهرداری­ها یا ارگان های دولتی می­بایست مانند تمامی کشورها مسئولیت خودشان را در حمایت از موسیقی اصیل کشور بر عهده بگیرند. زیرا اگر نگرانی برای حفظ موسیقی و زنده نگهداشتن آن هست، این نگرانی در بخش موسیقی ایرانی است تا موسیقی پاپ؛ موسیقی پاپ به هر حال با توجه به ویژگی پاپیولار و عامه پسندش مخاطب و گردش مالی خودش را دارد. پیشنهاد من این است که کارگروهی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا در دفتر موسیقی وزارت ارشاد تشکیل شود تا پاسخی عملی برای این سوال بیندیشند که چه کنیم تا همین تعداد اندک افرادی که موسیقی ایرانی کار می‌کنند، بتوانند همچنان کنسرت هایشان را برای مردم برگزار کنند و مخاطبان نیز در تهیه هزینه­ی بلیت با مشکل کمتری روبرو شوند. این کار با روش­های مختلفی قابلیت اجرا شدن را دارد؛ از جمله با کاهش هزینه­­ی اجاره­ی سالن و در اختیار قرار دادن امکانات تبلیغی این ارگان ها به هنرمندان؛ این‌گونه با پایین آمدن هزینه‌­ها هم هنرمندان می­توانند قیمت بلیت ها را کاهش دهند، هم مخاطبان توان خرید بلیت را دارند و در نهایت این حرکت علاوه بر تغییر روحیه مردم و ایجاد نشاط اجتماعی موجب حمایت از موسیقی ایرانی می­‌شود.”

این خواننده­ی جوان در مورد برگزاری کنسرت خیابانی نیز اینگونه توضیح داد: “این ایده در کشورهای دیگر و در مناسبت های مختلف اجرا می‌شود، اما با توجه به سخت گیری هایی که در صدور مجوز در اینجا وجود دارد، فکر می‌کنم این پیشنهاد به صورت ایده بر روی کاغذ بماند. اگر شرایط محیا شود بنده هم حاضرم در کنار دوستان دیگر در این امر مشارکت کنم.”

وی در خصوص ایده­ تعدادی از خوانندگان برای پایین آوردن قیمت بلیت کنسرت به جای لغو آن گفت: “به نظر من پایین آوردن قیمت بلیت در کنسرت‌هایی که مخاطب دارد، ممکن است. اما در بحث موسیقی ایرانی به دلیل گردش مالی پایین و هزینه­های بالا کاهش قیمت بلیت به معنی پذیرفتن ضرر است. اما چنان که گفتم اگر ارگان‌های مسئول هزینه­‌ها را کاهش دهند، در این صورت هنرمندان هم می‌تواند در این زمینه پیش قدم شود تا افراد بیشتری امکان حضور در سالن­‌های کنسرت را داشته باشند.”

امیر اثنی عشری در پایان در مورد برگزاری کنسرت در تهران و شهرستان ها نیز بیان کرد: “بعد از ایام سوگواری محرم و صفر کنسرت‌هایی را در تهران و شهرستان ها برگزار خواهیم کرد که جزئیات بیشتر آن متعاقبا اعلام خواهد شد.”

نوشته امیر اثنی عشری: در کشور ما برنامه‌ای برای حمایت از موسیقی ایرانی وجود ندارد اولین بار در رسانه نوا. پدیدار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا